Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Kaikki blogit puheenaiheesta Peruskoulu

Kyseenalaistamisen kyseenalaistaminen peruskoulussa

Kyseenalaistaminen tulisi saada pakolliseksi oppiaineeksi yläkouluihin. Vähintäänkin valinnaisaineeksi. Tosin koulun auktoriteettihenkilöt varmasti kyseenalaistavat sen. Valitettavasti. Sitä kyllä käytetään, mikäli joku oppilas uskaltaa kyseenalaistaa. Saati hurahtanut opettaja, joka avaa suunsa. 

Opetuksen puolueellisuuden loputtava!

Kouluilla on suuri vaikutus lapsiimme ja nuoriimme, opettaja on useimmiten lasten ja jopa vanhempien silmissä se fiksu ja tietävä osapuoli. Peruskoulussa ollessani huomasin kuitenkin ongelman, yhteiskuntaopin maikka opetti meille monta tuntia siitä, kuinka kapitalismi on ongelmallista ja rikkaiden tulisi maksaa enemmän veroja. Jopa koevastaukseni usein arvioitiin perustuen niissä ilmenvään näkökulmaan, eikä itse faktatietoon ja mielipiteen ilmaisutapaan.

Tulevaisuus rakennetaan nyt

 

Kaikille lapsille kokoaikainen päiväkotipaikka, ei lapsia eriarvoiseen asemaan vanhempien työmarkkina-aseman mukaan.

Oppivelvollisuuden pidentäminen niin, että kaikki nuoret suorittavat toisen asteen koulutuksen. Pelkällä peruskoulupohjalla ei tässä maassa työllisty.

Toisen asteen koulutus maksuttomaksi, ei lukukausimaksuja eikä kuluja oppimateriaalista.

Kouluihin lukujärjestykset joiden mukaan koulua käydään eikä opiskelua jätetä itseopiskeluksi, jolloin monilta puuttuu opiskeluun tarvittava tuki. Päivärytmi on tärkeä koulussa, valmentaa työelämään.

Subjektiivista oikeutta koulupäivähoitoon on rajoitettava!

Nykyinen koulupäivähoitokäytäntö on tullut tiensä päähän. Sen ymmärtämiseen päättäjiltä mennee vielä sukupolvi tai pari. Pikaista muutosta ei siis liene luvassa. Kummassakaan. Valitettavasti.

Koko koulunkäyntisysteemi pitäisi pyöräyttää ympäri ja ämpäri. Suomalaisethan ovat ämpärikansaa. Nyt osa oppilaista pakolla pakotetaan ja uhalla uhataan koulupäivähoitoon. Osaa uhkaillaan enemmän, osaa vähemmän. Säästösyistä koulupäivähoitopaikkojen määrää on vähennetty rajusti.  Kyläkoulupäivähoitopaikat on hävitetty lähes tyystin.

OAJ:n vuosityöaikateatteriin ei kaivata lisänäytöksiä

Perusopetuksen vuosityöaikakokeilut käynnistyivät elokuussa uuden lukuvuoden alkaessa. Tuloksia kokeiluista on tullut vielä hyvin vähän, mutta niissä on selkeä viesti, jota ammattijärjestössämme ei haluta kuulla. Opettajan työmäärä ei ole kokeilun myötä vähentynyt vaan pysynyt ennallaan tai lisääntynyt. Aineenopettajathan ovat äänestäneet jo jaloillaan, eivätkä ole edes lähteneet mukaan kokeiluun, mutta jos tulokset ovat luokanopettajapuolellakin tätä luokkaa, jää jäljelle vain yksi kysymys. Onko tällaisessa ammattijärjestötoiminnassa mitään järkeä?

Peruskoulun uudistumisen mahdottomuus

Auton moottori lakkasi toimimasta. Enempää yksityiskohtiin menemättä, meni rikki. Minulla ei ollut riittävästi rahaa uuteen moottoriin, eikä oikeastaan haluakaan luopua vanhasta. Päätin kuitenkin hinauttaa auton fixarille ja laitattaa kulahtaneen maalipinnan uuteen kukoistukseen. Ihmeisiin pystyvät nykyajan kemikaalit ja  ammatti-ihmiset. Auton maalipinta on kuin uusi. Sellaisena pysyneekin. Hän liikkuu ainoastaan työntämällä. Tai vetämällä, jos joku hinaa.

Peruskoulu vaatii liikaa!

Minua ei auttanut kukaan koskaan missään läksyissä esikoulun ja lukion välillä. Olen itse tekniikan ylioppilas jo vuodelta 1999. Peruskoulussa on nähdäkseni paremmat resurssit kuin 1980-luvulla, jolloin itse kävin ala-astetta, mutta silti läksyjä tulee nyt pojilleni kotiin aivan tajuttomasti ja nyt kysyn, että mistä tämä oikein johtuu? Kuvitellaanko suomalaisessa koulutuspolitiikassa harhaisesti, että kaikista voi kouluttaa mitä vaan kun laitetaan koululaiset töihin? Peruskoulun pitäisi tarjota enemmänkin henkiseen ja fyysiseen kasvuun tukea eikä virittää kognitiivisia kykyjä huippuunsa.

Älypuhelinpakko yläkouluihin

Kieltämisen sijaan älypuhelin pitäisi säätää pakolliseksi yläkoulun oppilaille. Joissakin tapauksissa myös opettajille. Älypuhelimen hyödyt lyövät laudalta mahdollisen kieltämisen haitat. En usko siihen mahdollisuuteen, että kännykkäkieltolaki olisi maailman ensimmäinen toimiva kieltolaki. Oikeasti. Toki haittojakin älypuhelimista kiistatta on. Onhan haittoja viinakaupoistakin, muttei niitäkään yritetä kieltää. On sitäkin toki kokeiltu.

 

Nuori Suomi oli tuhota urheilun, onnistuuko se tuhoamaan peruskoulun?

Kaikki pelaa. Kaikki piirtää. Kysehän on täsmälleen samasta asiasta. Paitsi sen suhteen, ettei meillä ole lakia urheiluvelvollisuudesta. Oppivelvollisuudesta on. Salaliittoteoreetikko saattaisi epäillä, että nuorisuomi-porukka on jotenkin onnistunut soluttautumaan päättäviin elimiin peruskoulua uudistettaessa. Kerran vielä pojat. Kyllä se siitä. Vaihdetaan termiksi integraatio.

 

Koulu on koululaiselle elämän tärkein asia! Höpö höpö!

Sehän on sama kuin sanoisi aikuiselle, että työ on elämän tärkein asia. Joidenkin onnellisten kohdalla tämä tietysti pitää paikkansa. Jotkut onnelliset rakastavat sitä, mitä työkseen tekevät. Harvat kuitenkaan sen takia, että niin kuuluukin olla. Saati siksi, että pomot näin juhlapuheissa satuilevat. Useimmiten kyse on siitä, että tekee sitä mitä rakastaa. Siitä on sitten erilaisten sattumien, yritysten ja erehdysten kautta muodostunut työ. On tietysti myös mahdollista, että tykästyykin siihen, mitä päätyy tekemään. Rakastuvathan jotkut ihmiset niihin kenen kanssa naivat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä