Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Espoo

Espoon kaupungin on myös panostettava huumehaittojen minimointiin

"Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee 26.9 kokouksessaan Vihreiden Kati Juvan aloitetta valvotuista huumeidenkäyttötiloista. Aloitteessa esitetään, että Helsingin kaupungin tulisi avata avoimia ja valvottuja huumeidenkäyttötiloja, joissa käyttäjät voisivat terveydenhuoltohenkilökunnan valvonnassa piikittää itseään. Tämän oletetaan vähentävän huumausaineiden käytöstä johtuvia haittoja. Tästä mallista on maailmalta näyttöä joka tulee ajatusta. Myös huumetestauspalvelut on saatava käyttöön valtakunnallisesti. "

 

Siksi ei pientaloja

Suurin osa suomalaisista haluaisi asua pientalossa. Pientalot ovat edullisempia rakentaa ja pitää kunnossa kuin kerrostaloja. Luonnonläheinen ympäristö on viihtyisä ja terveellinen. Ekologisesti pientaloympäristö on kestävämpi kuin kerrostaloympäristö. Palvelutkin tulevat nykyään kotiin, joten ikääntyminen ei pakota muuttamaan pois omakotiympäristöstä.

Espoolaisten veroja voidaan alentaa

Paremmat palvelut pienemmillä veroilla ei ole utopia. Espoo voisi olla tästä hyvä esimerkki. Espoo voisi myös pitää valtuuston vuonna 2009 kuntalaisille antaman lupauksen, että vuoden 2010 kuntaveron korotus 17.75 prosenttiin oli vain vuoden kestävä väliaikainen kiristys.

Kuitenkin Espoon valtuusto on rikkonut 2009 antamansa lupauksen. Valtuusto on 2013 jopa kertaalleen korottanut veroastetta lisää, aina nykyiseen 18.00%:iin. Nyt punavihreä rintama haluaa jatkaa samalla tiellä, ja vaatii verorasitusta entisestään ylös.

Espoon metrosotku tuottaa valeuutisia

Metro teki ennen niin vauraasta Espoosta nopeasti Suomen velkaisimman kunnan. Samalla se pilasi joukkoliikennepalvelut suurelta osalta espoolaisia. Latokaskesta kestää matka Kamppiin kauemmin kuin Hämeenlinnasta.

Ongelmat johtuvat paljolti siitä, että Espoo on luovuttanut joukkoliikenteen järjestämisen monopolin ylikunnalliselle Helsingin Seudun Liikenteelle eli HSLlle.

Kaupunkipyöriin kypärät mukaan!

 

Pääkaupunkiseudulla on yli 2500 kaupunkipyörää ja lisää tulee.

 

En näe yhdelläkään kaupunkipyöräilijällä kypärää. Otos on pääosin Espoon Tapiolasta.

 

Aivovammat tulevat isolta osin kaatumisista polkupyörällä ilman kypärää, 10.000 - 20.000 tapausta vuodessa.

 

Kenelle kuuluu tämä asia, että kaupunkipyöriin liitetään kypärä mukaan??

 

Ja kypäriin voidaan liittää älyä, että rikkinäinen kypärä ilmoittaa kovasta tärskystä.

 

Erkki J. Anttila

Tekn.tri, kauppat.maist. (KD) Espoo, Tapiola

SOTEn ydin: vapauden ja markkinatalouden voimat hyvinvointia lisäämään

Sote-uudistuksen ydin on terveys- ja sosiaalipalvelujen monikanavanainen palvelutuotanto sekä kansalaisten oikeus valita keneltä he palvelunsa hankkivat. Uudistus vapauttaa mahtavat voimavarat hyvinvointivaltion hyödyksi. Yksityisen sektorin satojentuhansien sote-ammattilaisten osaaminen tulee kaikkien kansalaisten ulottuville, tuloista ja varallisuudesta riippumatta. Kansalaisoikeudet lisääntyvät kertarysäyksellä, kun ihmiset saavat päättää omaan terveyteensä liittyvistä asioista.

Espoo jakaa piiloyritystukia ja heittää kuntalaisten rahaa Kankkulan kaivoon

Espoon kunnallisessa päätöksenteossa kaupungin päätöksentekoelimillä on tonttien vuokraamisessa käytäntönä sitoa vuokran vuosittaiset korotukset elinkustannusindeksiin, eli niin sanotusti inflaatiosuojata saatu vuokratuotto. Päätöksenteossa ei kuitenkaan huomioida maaomaisuuden tuoton vaihtoehtoiskustannuksia. Maanrakentaminen, tonttien hinnat ja asuminen ovat kallistuneet todella paljon nopeammin kuin elinkustannukset ovat kasvaneet 2000-luvulta eteenpäin.

Kymppitonnilla oma koti Espoosta. Osaomistus asojen tilalle.

Espoon puutarhakaupunki Tapiola on esimerkki yhteiskunnan tuella toteutetusta viihtyisästä ja kohtuuhintaisesta asumisesta. Sellaisesta, johon tavallisella ihmisellä oli varaa. Näin toimi valtion luoma omistusaravajärjestelmä neljäkymmentä vuotta, aina 1990 luvulle saakka. Omistusarava tarkoitti sitä, että asunnon ostaja sai edullista valtion lainaa, ja rakentamisen taso ja hinta olivat säännellyt. Se siirsi suuret ikäluokat torppareista kotiensa omistajiksi.

 

Espoon tulee irtautua HSL:stä ja perustaa EKL

On jo monesti todettu ja HSL on päätöksillään osoittanut, ettei se pysty enään palvelemaan espoolaisia. Länsimetron aiheuttamat heikennykset ovat jo moneen kertaan todetut ja viimeisimpänä HSL päätöksellään heikenti oleellisesti Pohjois-Espoon bussiyhteyksiä, eikä se siihen jää sillä viime vuoden lopulla julkistettiin Pohjois-Espoon linjastoluonnos:

http://pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi/2017/12/linjastoluonnos.html

Metrotyöt seis: Palvelutaso ylös, verot ja velka alas!

Länsimetro on toiminut kolme kuukautta. Suurelle osalle espoolaisia se on merkinnyt hankalampia työmatkoja. Merimaisemat ovat vaihtuneet tunneliseiniin. Rahaa tähän saavutukseen on palanut reilu tuhat miljoonaa euroa.

 

Länsimetron jatkon louhinta Matinkylästä Espoonlahteen alkaa valmistua. Espoolaisten rahaa nämä jatkotunnelit ovat tähän mennessä vaatineet 355 miljoonaa euroa. Nyt kaupunginvaltuustolle on annettu hyväksyttäväksi uusi kustannusarvio Länsimetron jatkon valmiiksi tekemisestä. Hintalappu nousee 1159 miljoonaan aiemmasta 801 miljoonasta eurosta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä