Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Kaikki blogit puheenaiheesta Raideliikenne

Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Planeetan tuhoa ei voi enää estää vain henkilökohtaisilla valinnoilla. Nyt tarvitaan sodanajan johtajia, selkärankaa ja rinnan rottinkia. Poliitikot! Milloin nousette poteroistanne kyyristelemästä?

Rataverkon korjausvelan rahoitus on turvattava

Yle Uutiset ovat uutisoineet, että junien suurin syy myöhästelyyn ovat rataverkon puutteet sekä turvalaitteiston viat. Näiden osuus oli peräti 45 prosenttia kaikista myöhästymisistä. Junankuljettajana toiminut SDP:n kansanedustaja Harry Wallin on sanonut, että Suomen yksiraiteisella rataverkolla turvalaitehäiriö heijastuu liikenteeseen, kun muut junat joutuvat odottamaan myöhästyneen junan ohitusta.

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

Rakennusteollisuus lobbaa maahanmuuttoa

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston teettämän selvityksen mukaan Helsingin seudun väestönkasvu aiheutuu lähes kokonaan maahanmuutosta. Eri skenaarioiden mukaan Helsingin seudulla vuoteen 2050 mennessä tapahtuva väestönkasvu aiheutuu 75-100 prosenttisesti maahanmuutosta. Tähän selvitykseen pohjautuu myös Helsingin uusi yleiskaava.

VR on hyvää kansankapitalismia

VR tekee huipputulosta veronmaksajille. Tänään 15.3.2018 julkaistut talousluvut kertovat VR Groupin kannattavuuden jatkavan kasvuaan. Matkustajamäärät ovat kasvaneet 8 % ja konsernin liikevaihto kasvoi 5,5 % tuottaen liikevoittoa kaikissa toiminnoissa.

 

VR maksoi valtiolle toissa vuodelta osinkoa 90 miljoonaa euroa ja viime vuodelta määrä nousi sataan miljoonaan. Verot ja maksut mukaan lukien VR maksoi valtiolle viime vuonna 566,5 miljoonaa euroa. Kuinka moni veroparatiisiyhtiö tekee saman? Ei yksikään.

 

Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen - kiireellinen hanke

Tämän rataosuuden sähköistämisestä on puhuttu jo lähes ikuisuus. Uudenmaan, erityisesti
sen länsiosan kehitykselle on elintärkeää, että Hanko – Hyvinkää rataosuuden
sähköistäminen vihdoinkin toteutetaan. Samalla tulisi korjata radan tasoristeykset
vartioiduiksi. Venäläinen ruletti tasoristeyksissä on lopetettava.
Sähköistämistä puoltavat monet eri seikat. Hanke on myös edullinen ja tuottava,
kokonaishinta jäänee alle 50 miljoonan euron sisältäen vartioitujen tasoristeysten
rakentamiskulut (hk-suhde = 1.0).


Tavaraliikenne

Kovaa peliä raiteilla

Maanantai-iltana 14.8. alkoi veturinkuljettajien mielenilmauslakko vastalauseena liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemälle suunnitelmalle Suomen matkustajajunaliikenteen kilpailuttamiseksi. Suunnitelman tarkoituksena on pilkkoa nykyinen VR-yhtymä erillisiin yhtiöihin, joista varsinainen VR jatkaisi liikenteenharjoittajana ja sen rinnalle syntyisivät vaunuja ja vetureita liikenteenharjoittajille vuokraava kalustoyhtiö, junien kunnossapidosta vastaava huoltoyhtiö ja rautatiekiinteistöt omistava kiinteistöyhtiö.

3BT - turistien ja maalaisten ratikka

Vanha kolmosen ratikkalinja oli erityiseti turistien suosiossa, kuulutuksineen päivineen. Antoi oivan kiertoajelun  pääkaupunkimme nähtävyyksistä yhden lipun hinnalla. Sittemmin pienempien linjamuutoksien takia se hajoitettiin kahteen numeroon (2 & 3), mutta periaate pysyi samana. 

Nyt kaikki traditiot murretaan. Katso oheista linjakarttaa, joka astuu voimaan ensi viikolla. 

Tottumattonta voin johdattaa läpi viidakon:
Periaate on, että yksi ratikka kiertää puolitoista kertaa kantakaupungin ympäri ja käyttää siihen puolitoista tuntia.

Jäämeren rata – nyt

Jäämeren radasta on puhuttu jo sata vuotta. Nyt olisi jo korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin. Yle uutisoi hiljattain, että Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo käsitellä Jäämeren ratahanketta yhdessä Helsinki-Tallinna-tunnelin kanssa. Hyvä näin!

 

Tiederatikkaa ei tulisi rakentaa

Törmäsin opiskeluni aloittaessa tällaiseen projektiin kuin Tiederatikka. Sitä mainostettiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan tapahtumissa opiskelijakuntien yhteisenä kaupunkivaikuttamisen projektina. Kuvittelin Tiederatikan olevan joku tiedetempaus, jossa tiedettä tuodaan raitiovaunuihin, esimerkiksi teemaviikon yhteydessä. No tämä oli jotain aivan muuta.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä