Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Auto

Hengenvaaralliset itseohjautuvat autot ja robotit ympärillämme.

Lyhyen ajan sisällä kaksi ihmistä on menettänyt henkensä itseohjautuvien autojen kehitystyössä. Kehitystyö on sallittu julkisilla teillä, joten kuka tahansa meistä voi olla koekaniini tämän teknologian kehitystyössä.

Mopoautot voi korvata oikeilla ja turvallisilla autoilla

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee mahdollistavansa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Ministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan nuorten liikenneturvallisuutta pitää parantaa ja keskustelu siitä on tärkeää.

Ministeriö käynnistää hankkeen, jossa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat tekniset vaatimukset ajoneuvoille ja nopeudenrajoittimille.

Liikenneturvallisuuden parantaminen on kannatettava uudistus. Nykyisin 15-vuotiaat saavat mopokortin kautta mahdollisuuden ajaa liikenteessä mopoautoilla.

Aja millä ajat

Ennakkotietojen mukaan viime vuonna myytiin hieman vajaa 120000 uutta henkilöautoa. Määrä on jotakuinkin sama kuin edellisvuonna. Näillä myyntimäärillä ei autokantamme uudistu vaan päinvastoin sen keski-ikä kasvaa nykyisestä noin 12 vuodesta.

Autoilijan kiusaamista?

Trafin lausuntokierroksella olevaan esitykseen katsastuksen muutoksista on ottanut kantaa Autoliitto. Sen mukaan esityksen perusteella jatkossa auto voitaisiin hylätä toimimattoman rekisterikilven valon vuoksi. Sama koskisi myös ajovaloa. Aiemmin näistä vioista on annettu vain korjauskehoitus.

Esitys tosiaan tuntuu järjen vastaiselta. Rekisterikilven valolla ei nyt ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Autoilijalle tulisi näin ylimääräinen käynti katsastuksessa ja lisää kuluja. Kuka nyt myöskään yksivaloisena pitkään ajaisi vaikka entisellä käytännöllä jatkettaisiin.

Auton ostaminen yksityishenkilöltä vai autokaupasta

Perävalotakuu vai lain antama suoja autokaupassa

Monella meistä on vieläkin se virheellinen käsitys, että auton ostaminen yksityiseltä henkilöltä tarkoittaa oikeusturvan puuttumista kokonaan. Niin kutsuttu ”perävalotakuu” on varsin yleinen olettama yksityisten välisessä autokaupassa. Tosin sanoen vastuu autosta katoaa samalla, kun auton perävalot katoavat näköpiiristä.

Kauppalaki yksityishenkilöiden välisissä autokaupoissa

Liberaalipuolue vastustaa GPS-seurantaa

Edellisen hallituksen ja Merja Kyllösen ministeriyden aikana Jorma Ollila auttoi tuottamaan suunnitelman siitä, miten satelliittivalvonnan avulla alettaisiin verottamaan autoilijoita sen perusteella missä he kulloinkin liikkuvat. Vaikka se jo silloin sai hyvin negatiivista palautetta ja suunnitelma kuopattiin, muisti seuraava ministeri suunnitelman ja aikoo nyt nostaa taas sen tapetille.

Kallis autoilu rajoittaa ihmisten vapautta ja vapaudentunnetta

Suomessa on aina ollut kallis autoilu. Julkisen liikenteen kannattajat haluavat jatkuvasti lisätä julkisen liikenteen matkustajavolyymia usein perustellen sitä niin, että näin estetään ilmastonmuutosta ja ”autoilu on vanhanaikaista”. Julkisen liikenteen kannattajat eivät kuitenkaan ota huomioon sitä, mihin julkisen liikenteen lisääminen jatkuvalla syötöllä johtaa. Se johtaa kasvavaan verotukseen ja tätä kautta lisää ihmisten riippuvuutta järjestelmästä.

Lisää oikeuksia 16-vuotiaille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on uudistamassa ajokortin suoritusvaatimuksia. Ajokorttiopetusta uudistamalla ja digitalisaatiota hyödyntämällä tavoitteena on muun muassa alentaa tolkuttoman kalliiksi tullutta ajokortin hankintaa. Samalla olisi tilaisuus tarkastella ajokortti-iän laskemista 16-vuoteen

Norja kieltää bensiiniautot 2025?

 

 

Norjassa on tehty esitys kieltää bensiini- ja dieselautot kokonaan vuonna 2025 ja EU:n alueella tavoite on 2050, kertoo päivän Helsingin Sanomat:

 

http://www.hs.fi/autot/a1465180223002

 

Päästöhuijaus - mutta toisin kuin luullaan

 

 

Vuosikymmen sitten olin vielä "ilmastovastuuton" autolija, minulla oli uutena hankittuina mm. Porsche, Alfa V6-koneella, Chrysler Sebring V6-koneella, kaikki 200 hp +.

Sitten koin ympäristöherätyksen. No, rehellisesti puhuen vain oma firma kaatui ja uusi tulorakenne pakotti siirtymään pikkuautoihin, viimeisenä uusi Ford Fiesta Eco start/stop. Ajelin onnellisena siitä, että "säästin ilmastoa".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä