Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Kaikki blogit puheenaiheesta Auto

Ratkeaako ilmastonmuutos auton moottorin vaihdolla?

Ilmastonmuutoksen torjunta on yksi tulevien eduskuntavaalien isoista teemoista ja vaalikoneissa on ahkerasti kyselty ehdokkaiden kantoja autoiluun vaikuttaviin muutoksin. Meillä suomalaisilla on paha tapa uskoa siihen, että ongelmat ratkeavat, kunhan valtio vain tukee tai rajoittaa tarpeeksi. Vaalikoneissa onkin tarjottu ratkaisuksi bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä ja sähköautojen hankinnan tukemista. 

Polttomoottorin aika ei ole vielä ohi

Valitettavan usein ideologisista syistä halutaan tehdä nopeita ja rajuja päätöksiä niiden tehokkuutta ja seurauksia sen kummemmin ajattelematta. Hyvä esimerkki tällaisesta on viime aikoina voimakkaasti tapetilla ollut uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Jotkut puolueet ovat sen omaan vaaliohjelmaansa ottaneetkin.

Työmatkojen vähäpäästöisyys edistyy kannustaen, ei kielloilla

Suomi on pinta-alaltaan suuri ja harvaanasuttu maa. Tästä johtuen julkinen liikenne ei joka paikassa toimi riittävän hyvin ja ihmiset joutuvat liikkumaan paljon omilla autoillaan. Viime aikoina on ollut paljon puhetta polttomoottoriautojen kieltämisestä.

Kokoomus ei hyväksy polttomoottoriautojen kieltoa emmekä pidä sitä ole perusteltuna. Olemme myös sitä mieltä, että autokannan uusiutuminen ja liikenneyhteyksien kehittäminen ovat tärkeimpiä lyhyen aikavälin keinoja päästöjen vähentämiseksi.

17v. pikku Relluni hiilijalanlälki.

Ostakaa uusia autoja, pelastakaa maailma! 

Näinkö mailma pelastuu?

Trafi lähettää minulle joka vuosi yli parinsadan euron laskun mailman tuhoamisesta.  Olemme Relluni kanssa niitä suuria saastuttajia ilmaston tuholaisia, niinkö?

Kuuntelin kansanradiota, jossa mieshenkilö antoi asiaan toisenki näkökulman.

Onko kukaan laskenut paljonko näiden uusien autojen rakentaminen kaikkine hienouksineen saatuttaa mailmaa?

Tosiaan, eikö näissä uusissa autoissa kaikkine laitteineen ole käytetty arvomineraalejakin, kullasta lähtien.  

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Tässä otsikoita ja tekstejä viime päiviltä.

Herää väistämättä kysymys:

Miten yhteiskunnassa voidaan näin avoimesti huijata maksavia kansalaisia autoilun tiimoilta?

Ja mikä pahinta, huijaukseen ja suoranaiseen petokseen osallistuu toistuvasti lainsäätäjä ja valtio.

Perustuslain erästä tunnettua punktia mukaillen voisi melkeinpä todeta:

"Autoilija on valtiovallan erityisessä puristuksessa."

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Olemme ison muutoksen edessä. Globaalisti sähköautoja on myydyistä autoista vasta noin prosentti, mutta markkinaosuus on kasvamassa. Muutos voi olla Suomessakin nopea. Kun varhaiset omaksujat on saatu ensin mukaan, tulevat pidempään harkitsevat vauhdilla perässä. Näin tapahtuu kaikkien uusien innovaatioiden kohdalla.

Ensin vietiin lomarahat - nyt halutaan viedä autotkin alta pois

Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner kertoi Suomen Kuvalehden haastattelussa, kuinka dieselautojen myynti tullaan kielletämään Suomessa jollain aikavälillä. Tätä Berner perustelee ilmastonmuutoksen ehkäisyllä.

Tällä hetkellä Suomen osuus maailman päästöistä on hurjan 0,1 prosentin luokkaa. Liikenteen osuus tästä on Suomessa noin viidennes. Bernerin ehdotus dieselautojen kieltämisestä ilmaston hyväksi on lähinnä naurettava.

Kansalaisaloite Dieselautojen käyttövoimaveron poistosta

Kansalaisaloite palveluun on tehty uusi aloite dieselautojen käyttövoimaverosta luopumisesta. Moniko kansalaisaloitteen allekirjoittanut on ymmärtänyt, Dieselautojen käyttövoimaverosta luopuminen tarkoittaisi polttoaineveron korotusta?  Jos nyt Diesel on saman hintaista bensiinin kanssa, olisi se verouudistuksen jälkeen 26snt kalliimpaa.

Hengenvaaralliset itseohjautuvat autot ja robotit ympärillämme.

Lyhyen ajan sisällä kaksi ihmistä on menettänyt henkensä itseohjautuvien autojen kehitystyössä. Kehitystyö on sallittu julkisilla teillä, joten kuka tahansa meistä voi olla koekaniini tämän teknologian kehitystyössä.

Mopoautot voi korvata oikeilla ja turvallisilla autoilla

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee mahdollistavansa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Ministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan nuorten liikenneturvallisuutta pitää parantaa ja keskustelu siitä on tärkeää.

Ministeriö käynnistää hankkeen, jossa määritellään nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen maksiminopeus sekä tarkemmat tekniset vaatimukset ajoneuvoille ja nopeudenrajoittimille.

Liikenneturvallisuuden parantaminen on kannatettava uudistus. Nykyisin 15-vuotiaat saavat mopokortin kautta mahdollisuuden ajaa liikenteessä mopoautoilla.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä