Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Akateemiset leimakirveet

Kirjoitin viime viikolla siitä, kuinka terrorismin yhteydessä on tärkeää uskaltaa puhua väkivallan ideologiasta. Kritisoin blogissani erityisesti äärikansallismielistä retoriikkaa, johon liittyvää poliittista väkivaltaa on valitettavasti yhä enemmän alkanut esiintyä.

Tässä mielessä on outoa, että professori Hannu Juusola hyökkää Twitterissä voimakkaasti aiempia näkemyksiäni vastaan ja leimaa minut kokoomuksen ”persusiiven” edustajaksi. Lisäksi hän vihjailee jonkinlaisista ”Trump-ystävistäni”, joskin professorin tviitistä on kokonaisuutena vaikea ottaa selvää.

Juusola ei mitä ilmeisimmin ole ollenkaan perehtynyt ajatteluuni tai ainakaan lukenut viimeisintä blogiani. Kun tekstissä kritisoin kaikkia ääripäitä sokeudesta oman ideologiansa väkivaltapotentiaalille, sain heti Facebookissa kimppuuni kirjoituksen kärkenä olleet äärikansallismieliset. He syyttivät minua islamin valkopesusta. Tämä siitä huolimatta, että blogissani peräänkuulutin avointa keskustelua myös islamiin sisältyvästä väkivaltapotentiaalista ja kritisoin tähän liittyvää hyssyttelymentaliteettia.

Helsingin yliopiston kulttuurin tutkimuksen osastolla pitäisi tutkijoiden keskuudessa mitä ilmeisimmin sallia hieman laajempi poliittinen kirjo, jos ja kun Juusola näkee demonisoimiaan Trumpin kannattajia ja perussuomalaisia kaikkialla siellä, missä häntä vähänkin arvostellaan. Kauheus taitaa olla katsojan silmässä.

Riippuen siitä, ketä kritisoin, leimakirves heilahtaa välittömästi: kun kritisoin äärikansallismielisiä, saan suvakin leiman, ja kun kritisoin islamiin liittyviä ihmisoikeusloukkauksia, rinnakkaisyhteiskuntia, rikoksia tai terroria, saan äärikansallismielisen (eli Juusolan tapauksessa persun) leiman. Tätä ei voi olla huomaamatta, ellei itse satu kuulumaan johonkin ääripäistä.

Olen toistuvasti kirjoittanut polarisaationtorjuntatalkoista ja korostanut rauhanomaisen rinnakkaiselon merkitystä: leimaaminen ei vie keskustelua eteenpäin eikä ratkaise esiin nostettuja ongelmia. Sen sijaan eräissä Suomen yliopistoissa päinvastoin hyökätään kaltaisiani sillanrakentajia vastaan eikä välitetä siitä, että se vain entisestään syventää vastakkainasettelua.

Olen Facebookissa aiemmin ehdottanut professori Juusolalle sovintoa ja kutsunut hänet kahville, mutta Juusola ei suostunut. Tästäkin huomaa, kumpi osapuoli on sovinnollisempi.

Haluaisin nyt kysyä professori Juusolalta julkisesti, onko Kanadan pääministeri Justin Trudeau äärinationalisti? Entä onko Kanadan istuva hallitus "persusiipeä"? Jos vastaus on ei, Juusolan syytökset asettuvat hupaisaan valoon. Olen nimittäin useiden puoluetovereideni ohella jo vuosia kannattanut maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa nimenomaan Kanadan mallia. Juuri tämän linjan kannattajat ovat siis Juusolan mainitsema kokoomuksen ”persusiipi”.

On varsin huolestuttavaa, että suvaitsevaisena ja humaanina esiintyvä osapuoli, jota Juusola edustaa, jatkuvasti leimaa täysin harhaanjohtavasti kaltaiseni kiihkottomaan faktoihin pohjautuvaan keskusteluun pyrkivät henkilöt jonkinlaisen äärilaidan edustajiksi.

Olen usein puhunut ja kirjoittanut siitä, että islamissa ei tunneta kirkon ja valtion eroa, kuten on laita kristinuskossa. Islamissahan ei kirkkoa instituutiona edes ole, mutta ulama, uskonnollinen oppineisto, hoitaa käytännössä saman roolin. Profeetta Muhammad oli paitsi uskonnon perustajan ja profeetta, myös maallisen valtion päämies ja sotapäällikkö. Islam on siten lähtökohtaisesti paljon poliittisempi uskonto kuin kristinusko.

Lähi-idän tutkijana Juusola toki tietää tämän tosiasian ja siitä aiheutuvat ongelmat länsimaissa, mutta ongelmista puhumisen asemesta hän leimaa kaltaiseni poliittisten ratkaisuehdotusten esittäjät ”persusiiven” edustajiksi. 

Tämä ei voi johtua ongelmien luonteesta vaan siitä, että edustan Juusolan mielestä väärää puoluepoliittista kantaa. Mainittu asenne selittää niin suomalaisen islamin yliopisto-opetuksen painopisteitä kuin keskustelun heikkotasoisuutta. 

Yliopistomaailman näkyvien johtohahmojen tulisi mielestäni osoittaa tieteen edellyttämää malttia, tasapuolisuutta ja avointa mieltä. Sen sijaan osa heistä esiintyy julkisuudessa kärkevästi puoluepoliittisia leimoja läiskien. Asenne ei ole tieteellinen vaan poliittinen ja sellaisenakin valitettavan yksisilmäinen.

Kun julkisuudessa akateemisen maailman edustajina esiintyvät dosentit ja professorit jatkuvasti syyttävät maahanmuutosta ja islamista kanssaan eri mieltä olevia ”perussuomalaisuudesta”, ohittaen kokonaan kritiikin esittäjien argumentit ja faktat, keskustelu ajautuu nopeasti vanhoihin poteroihin ja polarisaatio vain syvenee. Tällainen toiminta ei palvele tieteen saati yhteiskunnan etua.



Atte Kaleva
www.attekaleva.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Hannu Juusola

Atte kaleva kirjoittaa minuun liittyen akateemisista leimakirveistä. Tämä on varsin outoa, kun minun häneen ja hänen tukijoihinsa (mm Kalevan fb-sivulla) kohdistuvan kritiikin taustalla ovat ne valheet ja leimaamiset, joita hän kohdisti minuun keväällä, kun arvostelin hänen teostaan. Jokainen voi tarkastaa, onko arvosteluni ja vastaukseni Kalevalle asiallinen vaiko ei (https://lahi-itanyt.fi/nyt/atte-kalevan-jihad-ja-t...) ja verrata Kalevan kirjoitukseen blogissaan (http://attekaleva.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254051-...). Kalevan väitteistä keskusteltiin silloin laajalti mm fb:n eri ryhmissä, joissa hän toistuvasti käytti minusta leimoja ja toisti valheen, että olisin kehottanut häntä olemaan tekemättä tutkimusta aiheesta, joka voi olla negatiivinen islamin kannalta. Kukaan muu ko tilaisuuteen aikoinaan osallistunut ei ole tukenut Kalevan väitettä ja jokainen minut tunteva tietää sen naurettavuuden. Siitä huolimatta Kaleva on toistanut sen usein julkisesti. Lähden mielelläni kahville herra Kalevan kanssa, kunhan hän pyytää valehteluaan anteeksi julkisesti.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Hannu, kirja-arvostelusi oli valitettavan asenteellinen, aivan kuten sitä edeltäneet lausuntosikin, joissa kommentoit sanomisiani ja kirjaani jo ennen sen lukemista. Tämä asenteellisuus on ikävä kyllä leimannut HY:n kulttuurien tutkimuksen islamia ja Lähi-itää tutkivia piirejä jo melko pitkään, syy lienee varmaankin Jaakko Hämeen-Anttilan voimakkaassa henkilökohtaisessa vaikutuksessa. Huomasin tämän silloin 2010-luvun alussa hyvin selvänä, mutta kuten aiemminkin olen sanonut, sinä et missään tapauksessa lukeutunut tämän islamia valkopesevän joukon äänitorviin. En tosin ole huomannut sinun tätä hämeenanttilalaista ajatteluvinoumaa kyllä mitenkään kritisoineenkaan.

Minua on kritisoitu mainitun islamiin ja Lähi-itään kohdistuvan kulttuurintutkimuksen piirissä siitä, että olisin leimaamassa kaikkia tutkijoita hämeenanttilalaisiksi, kun nyt ns. ulkopuolisena julkean kritisoida laitoksella (nyk. osasto) vallinnutta pyrkimystä tuoda tarkoituksellisesti ja korostuneesti esiin vain islamin myömnteisiksi koettuja puolia ja jättää kielteisiksi koetut huomiotta. Tämä Hämeen-Anttilan harrastama valkopesu on kuulemma häirinnyt monia henkilöitä, mutta he ovat vaienneet tästä ongelmasta. Se on toki hyvin inhimillistä, vaikkei annakaan kovin hyvää kuvaa vapaasta tieteestä.

Olet useasti kertonut minulle, että väitteeni siitä, että teillä ei muka olisi suotavaa tehdä tutkimusta islamin kannalta negatiivisista aiheista, on perätön. Siksi olisinkin iloinen, jos voisin tutustua Helsingin yliopiston Kulttuurien tutkimuksen osastolla tehtyihin jihadismia käsitteleviin väitös-, tai edes pro gradu -tasoisiin opinnäytetöihin. Sellaisia kun ei näytä yliopiston kirjastosta löytyvän. Olisi perin omituista, jos tätä aihetta ei teillä olisi lainkaan opinnäytetöissä käsitelty, ottaen huomioon sen 9/11-jälkeisen yhteiskunnallisen kiinnostavuuden. Elleivät sitten minun lisäkseni muutkin aiheesta akateemisesti kiinnostuneet henkilöt olisi törmänneet tähän mainitsemaani ajattelun vinoumaan, ja huomanneet kaikin tavoin helpommaksi tutkia jotain suotavampaa aihetta.

Kuten itsekin hyvin tiedät, en ole valehdellut, joten en voi sitä sinulta anteeksi pyytää. Olen kuitenkin vilpittömästi pahoillani siitä, että sinä jouduit tässä nostetuksi tikun nokkaan. Kuten olen aiemminkin todennut, sinä et minun nähdäkseni kuulunut hämeenanttilalaiseen islamia valkopesevään kaanoniin, juuri sen vuoksi pyysin sinua tutkimukseni ohjaajaksi. Siksi myös hämmästyin niin kovin kommenttiasi silloin kollokviossa.

Lähden kyllä edelleen mielelläni kahville kanssasi, minun mielestäni on tärkeää keskustella, erityisesti silloin kun ollaan jostain asiasta eri mieltä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

On varsin huolestuttavaa, että suvaitsevaisena ja humaanina esiintyvä osapuoli, jota Juusola edustaa, jatkuvasti leimaa täysin harhaanjohtavasti kaltaiseni kiihkottomaan faktoihin pohjautuvaan keskusteluun pyrkivät henkilöt jonkinlaisen äärilaidan edustajiksi.
................

Ei sinun kanssasi ainakaan vuoropuhelua pysty käymään. Viimeksi kun esitin sinulle oman kommenttini blogissasi syytit minua "toiseksi ääripääksi" ilman mitään perusteluja.

Yritän toisen kerran.

Olen rasismin vastustaja. Minulla on siihen nolla toleranssi. Sitä kun joko on rasisti tai ei ole. Siinä ei ole välimuotoja.

Trump ja Persut edustavat rasismia. Se on heidän ehdoton pääteemansa joilla he ovat valtansa äänestäjiltään saanut.

Sinä syytät minua ja kaltaisiani siitä, että emme kykene menemään rasismin kannattajia puolitiehen vastaan.

Rasismi edustaa minulle ja kaltaisilleni pahuutta. Tästä syystä on mahdotonta hyväksyä sinun vaatimustasi. Emme voi mennä rasismia puoli tiehen vastaan. Se on vihan ideologia.

Historiasta muistamme, että myös Hitler pyrki valtaan avoimella rasismilla. Sille olisi pitänyt laittaa stoppi ennen kuin siitä tuli normi ja kauheudet alkoivat.

Nyt meidän täytyy olla tarkkana ettei niin käy uudelleen. Amerikassa on jo rasismiin littyvät väkivaltaisuudet kasvaneet, Pitssburgin kauheudet hyvänä esimerkkinä.

Käyttäjän ajjmikkola kuva
Jouko Mikkola

Eikös kommunismi sitten ole "vihan ideologia"?

Oletko muuten varma että sinussa ei sitten löydy rasistisuutta himpun vertaa? Löisin vetoa että sopivassa tilanteessa sitä varmasti löytyy.

No, sinä olet "suvaitsevainen", joka vaan ei suvaitse toisten mielipiteitä jos ne ovat mielestäsi "vääriä".Kaikki on heti rasismia sulle.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#5
Eikös kommunismi sitten ole "vihan ideologia"?
................

Oletko sinä kommunisti?

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Juha, minä en ole rasisti, enkä hyväksy rasistista ajattelua. En syytä sinua siitä, että et tule puolitiehen vastaan rasisteja (tämä väitteesi on muuten vastarasistisissa piireissä hyvin yleinen tapa ajatella). Syytän sinua siitä, että leimaat rasisteiksi hyvin köykäisin perustein kaikki kanssasi eri mieltä olevat. (Mikä sekin on vastarasistisissa piireissä sangen yleistä.)

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#8
Syytän sinua siitä, että leimaat rasisteiksi hyvin köykäisin perustein kaikki kanssasi eri mieltä olevat.
........................

Voisitko näyttää sen kohdan kirjoituksissani jossa syytän rasistiksi jotakin ihmistä kyseenalaisin perustein?

Voisitko ylipäätään lakata keskustelemasta vain yleisellä tasolla niin tästä tulisikin jotain eikä minun tarvitsisi arvailla mitä tarkoitat?

Minä valaisen asiaa omalta kannaltani.

Trump voidaan aivan huoletta leimata rasistiksi. Kannattaa häntä sitten mistä syystä tahansa niin hänen kannattajansa hyväksyy paitsi rasismin myös hänen vihapuheensa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri

Arvo Kukko

Juha Makkosen kommentti paljastaa menetelmän.
1 leimaaminen rasistiksi (ja rinnastaminen natsismiin)
2 ehdottoman totuuden omistajana kieltäytyminen keskustelemasta raristin kanssa.

On se helppo korottaa itsensä kun itse sen tekee.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

#3
Juha Makkosen kommentti paljastaa menetelmän.
1 leimaaminen rasistiksi (ja rinnastaminen natsismiin)
....................

Totuuden saa sanoa.

Trump on rasisti ja siitä voidaan vetää johtopäätös myös hänen kannattajistaan.

Ja keskustelusta en ole kieltäytynyt.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Voi hyvänen aika, Juusola ei pysy pelimerkeillään, vaikka todellisuus sanoo niet !

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Miten niin? Senkus heittelet väitteitä ilmaan.

Kalevalle. On parempi saada asiallista kritiikkiä kuin tulla ohitetuksi mediassa ja akateemisessa maailmassa. Tämän olen kyllä sanonut jo ennenkin mutta ei tunnu menevän perille.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Sini, olet tosiaan tätä hokenut jo pitkään. Toistan sinulle edelleen saman: otan mielelläni vastaan asiallista ja rakentavaa kritiikkiä. Juusolan kirja-arvostelu ja sitä edeltänyt kommentointi oli asenteellista, ja sen vuoksi huonoa. Se on sääli, sillä Hannu pystyisi kyllä aivan asialliseenkin kritiikkiin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #9

Minusta olet jäänyt jumiin tähän juttuun.
Sinähän olit arvostettu kirjoittaja ja mielipidevaikuttaja ennenkuin muutuit kestoloukkaantujaksi.
Ei kaikkien kanssa tarvitse olla samaa mieltä. Maailmaan mahtuu sävyeroja.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva Vastaus kommenttiin #10

On kieltämättä hieman huvittavaa, että aluksi valittelet sitä etten näytä ymmärtävän tätä jatkuvasti toistelemaasi asiaa, ja jo seuraavassa kommentissa valittelet sitä, että minä olisin jäänyt jumiin tähän juttuun.

En minä mitenkään loukkaantunut ole, olenhan toistuvasti ilmoittanut meneväni oikein mielelläni Hannu Juusolan kanssa kahville. On tärkeää puhua asioista, erityisesti silloin kun niistä ollaan eri mieltä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #11

Tällainen tuli vastaan.https://twitter.com/JP_Saarinen/status/1060177904229847040?s=19

Käyttäjän KaroKankus kuva
Karo Kankus Vastaus kommenttiin #12

Eli Kaleva näyttäisi panevan omiaan.

Käyttäjän KimmoMattiAaku kuva
Kimmo Matti

Kiitokset Kalevalle selväjärkisestä ja puolueettomasta ajattelusta. Mielenkiintoista että aina joku uskaltaa katsoa avoimesti, silloinkin kun "sivistyneistö" julistaa yhtä ainoaa "totuuttaan".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset