Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Pääministeri Juha Sipilä - Se on siinä!

  • Pääministeri Juha Sipilä - Se on siinä!
  • Pääministeri Juha Sipilä - Se on siinä!

Asuntopolitiikkaan muutos  osa 1.

 

Arvoisa herra pääministeri,

Te vastaatte Suomen valtion omistajaohjauksesta. Nyt voitte ratkaista omalla päätöksellänne monta ongelmaa kerralla.

Olette hakenut keinoa säilyttää Malmin lentokentän alue ilmailukäytössä ja Santahaminan saari sotilaskäytössä. Haluatte, että tämä tapahtuisi maan vaihtamisella valtion ja Helsingin kaupungin kesken.

Valtio omistaa sataprosenttisesti yhtiön nimeltä VR-yhtymä Oy. Kyseessä oleva yhtiö varastoi, huoltaa ja pesettää kalustonsa Ilmalassa, heti Pasilan asemasta pohjoiseen. Alue on täynnä raiteita ja yksikerroksisia rakennuksia kohtuuttoman tehottomassa käytössä, maan potentiaaliin suhteutettuna.

Ehdotukseni on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraava: päätöksellänne Suomen valtio ehdottaa Helsingin kaupungille maanvaihtoa, jossa Helsinki vaihtaa omistamansa Malmin lentokentän alueen valtion omistamaan Ilmalan varikkoalueeseen. Alueen omistusoikeus on monen tahon taseessa, mutta yhteisenä nimittäjänä on valtio ja 100 % omistusosuus.

Koska Ilmala on alueena huomattavasti arvokkaampi ja hieman suurempi kuin Malmin lentokentän alue, maksaa Helsingin kaupunki valtiolle tästä vaihdosta välirahaa. Tämä siitäkin riippumatta, että alueella sijaitsi aikoinaan kaatopaikka ja että asuntokäyttö tulee vaatimaan huomattavia maansiirto- ja puhdistustöitä.

Valtio julistaa samalla kilpailun Keski-Uudenmaan kunnille uudesta varikkoalueesta. Saamallaan välirahalla valtio rakennuttaa VR-yhtymälle uuden varikon tarvittavine rakennuksineen ja raiteineen sille alueelle, jonne varikko perustetaan uudelleen.

Ilmalan alue on tiiviille ja korkealle asuntorakentamiselle ihanteellinen: alueella on tarvittavat valmiudet sujuvalle  raideliikenteelle, alueen liikenneverkko on tehokkaasti yhdistettävissä lähellä sijaitseviin valtaväyliin eivätkä  tornitalot “häiritse” kantakaupungin siluettia. Lisäksi muun muassa vieressä sijaitseva Keskuspuisto takaa hyvät ulkoilumahdollisuudet tuleville asukkaille. Tämän alueen tiiviillä tornitalorakentamisella parannetaan samalla pääkaupunkiseudun asuntotilannetta ja varmistetaan, että tarjontaa lisäämällä hinnat - niin neliöhinnat kuin vuokratkin - pysyvät paremmin kurissa.

Herra pääministeri, olette useassa yhteydessä todennut, että ”pannaan tase poikimaan”. Uuden 100000 asukkaan kaupunginosan perustaminen odottaa päätöstänne!

 

Kunnioittavasti,

Atte Kaleva

Kokoomus, ehdokkaana kunnallisvaaleissa Helsingissä

www.attekaleva.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (30 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Pasilasta otetaan arkkitehtuurin malli ja saadaan Pohjoismaiden suurin betonikaupunkinosa.

Arkkitehdeilta kielletään kaikki vimpaimet. Vain viivotin sallitaan. Siten ei rikota kokonaisuutta ja Helsinki pysyy helve.... rumana kaupunkina.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Vain stadilaiset sen tietävät.
Yritän olla hengittämättä aina kun kuljen ratapihan ja postikeskuksen lähettyvillä. Ne on rakennettu suoraan entisen Pasilan kaatopaikan päälle. Sinne vietiin vuosikymmeniä stadin, VR:n ja armeijan skeidat ja myrkyt. Alueen laajuus oli 40 hehtaaria.
Jos sitä aletaan vielä kaivaa, koko etelä- Suomi on evakuoitava, eikä tässä ole edes paljoa liioittelua.

Taannoiset Myllypuron kerrostalojen purkamiset ovat lasten näpertelyä Pasilan kaatopaikkaan nähden.

Wikipedia:https://fi.wikipedia.org/wiki/Pasilan_kaatopaikka

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Arkkitehtonisesti ajatellen olisi toki parasta rakentaa alueelle toinen toistaan hienomman näköisiä tornitaloja, silloin ei mallia tarvitse ottaa tuosta havainnekuvastani.

Kuten kirjoitinkin, maansiirto- ja puhdistustyöt olisivat mittavia, mutteivät mahdottomia toteuttaa. Lähtökohdan tulisikin olla se, että ennenkuin rakennusliikkeet saavat rakentaa korkeita asuinrakennuksia, pitää niiden huolehtia koulujen, päiväkotien, ym. palveluiden rakentamisesta, ja luonnollisesti aivan ensimmäiseksi maan puhdistuksesta. Vasta kun nämä velvollisuudet on suoritettu, voidaan aloittaa varsinaisten asuntojen rakentaminen.

Sitä paitsi, olisihan se maaperä tuolla Ilmalassakin hyvä jossain vaiheessa puhdistaa. Nyt siihen olisi olemassa riittävä taloudellinen kannustin, kunhan vain valtuustossa ymmärretään sallia korkeiden tornitalojen rakentaminen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Suuressa maailmassa (ja itse asiassa myös Turussa ja Tampereella) moinen onnistuu niinkin, että raideliikenne säilyy paikoillaan, kun päälle rakennetaan. Tästä olisi se hyöty, että talven aiheuttamat ongelmat vähenisivät (varsinkin, jos myös Helsingin rautatieaseman raiteita ainakin osittain katettaisiin). Halutaanko siis myöntää, että Helsingissä ollaan tyhmempiä kuin muualla tällä telluksella?
http://www.hudsonyardsnewyork.com/about/building-h...

Maan tapahan tässä vaikeuttaa järkevien päätösten tekemistä.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kalevi, radan kattaminen keskustaan asti on hyvin mielenkiintoinen idea, sillä saataisiin Töölönlahden itäranta tehokkaaseen käyttöön.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Olen aiheesta aiemminkin kirjoittanut, ja tuostahan voi miettiä erilaisia variaatioita.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sinänsä muuten Helsingin kaupungilla ei ole oikein mitään järkiperustetta kiletäytyä tarjouksesta - tuohan olisi juuri sellaista urbaania kaupunkia, jota kovalla pöhinällä kaivataan.
https://www.facebook.com/groups/184085073617/?fref=ts
http://www.sarela.fi/lisaa-kaupunkia-helsinkiin-7-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tämän tasavallan kansalaisena kannatan esitystä siten modifioituna, että ratapihatoiminnot pyritään säilyttämään kannen alla talven tuiskuilta suojassa. Toivottavasti Helsingin kaupungilla on ymmärrystä tarttua ideaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Periaatteessa noita isoja tornitaloja pystyisi rakentamaan sinne tänne Helsingin seudun joutomaille, joita löytyy myös keskustaa lähempää kuin Malmi. Tulee ehkä turhan kalliiksi ratapihaa muuttaa.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Juho, olet oikeassa siinä, että Helsingissä on muuallakin tontteja, jonne tornitaloja voidaan rakentaa. En vain käsitä, miksei Ilmalan aluetta oteta asuinkäyttöön, se on niin lähellä keskustaa ja kulkuyhteydet ovat hyvät.

Petri Hiltunen

Jos on pakko rakentaa niin kattamisdeaa voisi hyvinkin laajentaa koskemaan sisääntuloväyliä Kehä I sisäpuolella: Itäväylä, Hämeenlinnanväylä, Turunväylä, Länsiväylä... Tienpidon talvikunnossapitokustannuksissa ainakin säästöä, liikenneinfra valmiina... Lsäksi saataisiin joutomaa Vermon raviradan eteläpuolelta käyttöön, harkittsisiin Turunväylän eteläpuolelle lisäksi maantäyttöä nii saatsisiin koko Laajalahden rannat adui käyttöön... oho menikö jo ylineliöille eli 2100-luvun tarpeisiin?

-P-

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Petri, sisääntuloväylien kattaminen on hyvin mielenkiintoinen idea ja sitä kannattaa ehdottomasti selvittää varteenotettavana vaihtoehtona kaupunkibulevardeille. Se vähentäisi myös meluhaittoja.

Käyttäjän roopeluhtala kuva
Roope Luhtala

Jos Malmin lentokentälle ei rakenneta asuntoja, alettaisiinko kentästä kuitenkin periä markkinavuokraa? Ilmailijat ovat harrastelleet alueella vuosikymmeniä maksamatta alueesta lainkaan vuokraa, ja tälläinen tietyn eturyhmän suosiminen ei oikein sovi oikeusvaltioon.

Jos taas kenttä ei ilmailukäytössä tuota tarpeeksi, jotta se pystyisi maksamaan lähellekään markkinavuokraa, niin eikö ole parempi että ilmailutoiminta siirtyy jonnekin halvemmalle alueelle?

Käyttäjän vesakauhajarvi kuva
Vesa Kauhajärvi

1. Helsinki on Suomen kaiken rautatieliikenteen keskuspaikka. Mitä lähempänä varikko on solmukohtaa, sitä helpompi ja taloudellisempi on organisoida kaikki kaluston siirtely ja huolto.

2. Lähijunia lähtee Helsingistä kolmeen suuntaan (Siuntio, Riihimäki, Lahti). Lähijunavuoroja ajetaan muistaakseni noin 800 vuorokaudessa. Kaikki junat aloittavat matkansa Helsingistä, kehäradan junat myös päättävät matkansa sinne. Yksi varikko ei siis käytännössä riittäisi, ainakin kaksi olisi tarpeen. Kahden varikon ylläpito ei helpottaisi huollon organisointia yhtään.

3. Nykyisin on katsottu tarvittavan kaksi huoltoraidetta Helsingistä Ilmalaan. Huoltoraiteet kulkevat pääradan ja rantaradan välissä, ilmeisen selkeistä logistisista syistä. Varikko on tällä hetkellä ensimmäisessä mahdollisessa paikassa rantaradan ja pääradan haarautumisen jälkeen.

4. Olettaen, että huoltotarpeiden ja vikatilanteiden organisointi hoituisi jotenkin, haluaisin kuulla mihin rakoihin huoltoliikenne tungettaisiin? Päärata on nyt jo tukossa, ja rantaradallekaan ei paljoa lisää mahdu. Kuten aiemmin totesin, kaksi huoltoraidetta varikolle on tarpeen (jos ei olisi, tuskin nytkään rakennettaisiin lisäraidetta Pasilaan). Kahden raiteen vaatima lisätila söisi hyvin nopeasti sen maa-alan verran (ja paljon enemmän) mitä Ilmalasta voittaisi.

Summa summarum, Ilmalan varikosta luopuminen on täysin mahdoton idea. Halpahintaisen populismin sijaan, voisi ehdottaa jotain oikeasti toteuttamiskelpoista, kuten Kämäräinen tuossa aiemmin.

Ihmisen elinympäristöön tarvitaan luonnonvaloa, mutta junien elinympäristössä se ei ole niin justiinsa. Ilmalan, tai vaikka koko pääradan, voisi hyvin kattaa. Ei se ilmaista olisi, mutta tilaa riittää. Tosin uskoisin, että helpomminkin katettavia paikkoja löytyisi. Esim. Tuusulanväylä Käpylän aseman ja Käskynhaltijantien välissä on kuin tehty kattamista varten, kuten myös Länsiväylä Lauttasaaressa.

Malmin kenttä tulisi kyllä myös säilyttää. Turha kuitenkaan sotkea rautatieliikennettä, luopua Santahaminasta, tai tehdä muita yhtä kaheleita ratkaisuja. Östersundom liitettiin 8 vuotta sitten, missä sen rakentaminen viipyy?

Käyttäjän HenrikVlimki kuva
Henrik Välimäki

Edustaa melkoista arvostelukyvyn puutetta ja ihmisten elinympäristön merkityksen väheksyntää edes esittää tuonkaltaista johdattelevaa havainnekuvakaaviota.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Edustaa melkoista arvostelukyvyn puutetta, että havainnekaaviolta vaaditaan ammattilaisen kädenjälkeä. Maallikkokin ymmärtää blogin sanoman.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JanneRopponen kuva
Janne Ropponen

Hienoa, että Kokoomuksenkin piirissä ehdotetaan uusia ratkaisuja Malmin kysymykseen. Haluaisin kyllä nähdä, että Kokoomuksen kärkiehdokaskin Jan Vapaavuori, Vihreiden Anni Sinnemäki sekä SDP:n Tuula Haatainen esittävät oman ratkaisuehdotuksen pormestariehdokkaille esitettyyn avoimeen kirjeeseen:
http://janneropponen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2321...

Muut pormestariehdokkaat ovat jo vastanneet. Joten ihmettelen, missä heidän vastauksensa viipyy?!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Minä en oikeastaan ihmettele yhtään vastausten viipymistä - voikos vanhan liiton henkilöiltä muuta odottaakaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011020513118260_u...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Kansallisen ja Helsingin kokoomuksen johto ovat olleet jo pidemmän aikaa Malmin rakentamisen takuumiehinä.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Eliitin ilmailuharrastuksen vuoksi ei tarvitse luopua 25 000 ihmisen asuntojen rakentamisesta Malmille.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ahola lie luopunut järjestään kommenttinsa perusteella.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Mikä eliitti, tunnetko heitä ?

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Hyvä kirjoitus, Väli-Pasila on ollut jo pidemmän aikaa ollut valmistelussa. Hankkeelle toki toivotaan tukea.

Jukka Ahtiainen

Vesa Kauhajärvi puhuu asiaa Ilmalan varikkoon liittyen.
Lisäksi varikko on rakennettu aikoinaan suolle, joten lisärakentamisen / muutosten hintalappu saattaa olla suuri, jotta estetään rakennelmien painuminen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmalan_varikko

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä sillä hintalapulla saataneen selkeästi enemmän vastinetta kuin Malmin suolle rakentamalla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän SamuliLaukkanen kuva
Kim Serrano

eihän nämä tällaiset asiat etene koskaan niinkuin pitäisi..monipuolue järjestelmässä on joka asialle aina vastavoima..ja se pitää tuoda julki ja ehdottomasti kaikki on oikeassa..totuuksia on montaa eri laatua..on olemassa asioita mitkä pitäisi vaan päättää ja edetä sen mukaan...esim suuret liikenne ratkaisut samoin sote ja nämä lähiradat helsingissä ja yleenäskin liikenne ratkaisut..tämä asia kuuluu näihin ..mihin tarvitaan vaan jämäkkää päätäntä valtaa ja sen jälkeen toimintaa koko asian osalta..esim jos on hyvinkäällä jo puoliksi valmis alue tai tila millä korvataan tämä entinen pasilan "kaatopaikka"..joka hetken päästä on erittäin sopiva massiiviselle rakentamiselle millä helpotetaan helsingin vuokra asuntopulaa...liikenne yhteydet mitä parhaimmat ..samoin asian tiimoilta kaikki se mitä tarvitaan tehtäväksi niin etenee samoilla aikatauluilla..erittäin likinäköistä politiikkaa on ollut se että on alettu varastoimaan jätteitä näin lähelle kaupunkia..kuitenkin kokonaisuuden kannalta kannattaa siirtää se jäte polttolaitoksiin tai maisemointiin kauemmaksi kaupunki seudulta..sitten tähän Malmin lentokenttä asiaan..että siellä on laskeutuneina noin kymmen konetta ja osa tietysti piilossa halleilla...mutta se miltä se näytää ulospäin on todellakin sitä että harvat ja valitut saavat itselleen moisen alueen oman harrastuksensa suoritus alustaksi..

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Manhattanilla ei mene yhtään junarataa maan päällä vaikka siellä on kaksi isoa päärautatieasemaa (Grand Central Terminal and Pennsylvania Station).

En ole mikään spesialisti enkä rautatieharrastaja. Siis jollain on varmasti asiasta tarkempaa tietoa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Juuri niin. Ja siellä osataan myös nykyään rakentaa toimivan ratainfran päälle (kuten Washingtonissa).
http://cr4.globalspec.com/blogentry/25605/Hudson-Y...
http://www.burnhamplace.com/

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Näemmä vielä on toivoa, ettei Malmia ryssitä kuten 60- ja 70-luvulla esim. puutalot ympäri suomineitoa. Olisiko syytä pestata ihan mistä vain japanilaisesta kaupungista kaupunkisuunnitteluorganisaatio kokonaisuudessaan? Ilmalasta saattaisi löytyä jopa tilaa Guggenheimin museollekin...

Katri Leppälä

Kannatan tuota moottoriteiden kattamista. Hämeenlinnassa rakennettiin Goodmanin kauppakeskus moottoritien päälle, eikä vielä kertaakaan ole kyseinen rakennelma romahtanut kenenkään päälle vaikka siinä jo jokusen vuoden on pönöttänytkin. :D

Toimituksen poiminnat