*

Atte Kaleva Haluan turvallisen ja menestyvän Suomen, joka on jatkossakin hyvä maa meille kaikille.

Pohjanoteeraus Kallion kirkossa

  • Kuva 1 Kuvakaappaus FB-tapahtumasta
    Kuva 1 Kuvakaappaus FB-tapahtumasta
  • Kuva 2 Sadinmaa kiinnittämässä 'päiväkäskyään'
    Kuva 2 Sadinmaa kiinnittämässä 'päiväkäskyään'
  • Kuva 3 Sadinmaan 'päiväkäsky'
    Kuva 3 Sadinmaan 'päiväkäsky'

Kallion kirkossa koeteltiin eilen ei sananvapauden, vaan hyvän maun rajoja. Performanssi, jonka Vasemmiston listoilla eduskuntavaaleissa ehdolla oleva ns. radikaalipappi Kai Sadinmaa eilen esitti, oli varmaankin puhtaasti julkisuuskampanja, enkä siksi haluaisi nostaa asiaa esiin. Mutta näin räikeistä julkisista ylilyönneistä ei pidä vaieta. Olen sotilasurallani ja nyttemmin vaalikampanjani aikana osallistunut kaikenlaisiin, välillä hyvinkin värikkäisiin keskustelutilaisuuksiin, mutta keskiviikkoillalle suunniteltu Uskonto, politiikka ja jumalanpilkka -keskustelu osoittautui kyllä pohjanoteeraukseksi, useastakin syystä. Professori Jaakko Hämeen-Anttila oli jo aiemmin ilmoittanut estyneensä saapumasta, enkä enää lainkaan ihmettele miksi.

Olin kutsuttuna yhdessä Hämeen-Anttilan ja kunnallispoliitikko, radiopersoona Abdirahim “Husu” Husseinin kanssa keskustelemaan otsikolla ‘Uskonto, politiikka ja jumalanpilkka’ Kallion kauniiseen graniittikirkkoon. Oletin, että nyt päästään kolmessa tunnissa käsittelemään tärkeitä ja erittäin vakavia aiheita, vieläpä pohtimaan sitä, miten näistä vaikeista asioista pitäisi Suomessa ylipäätään keskustella.

Jo tapahtumakutsun perusteella (Kuva 1) olisi voinut aavistaa, että tilaisuus olisi kannattanut jättää väliin. 

Vaikka olen Hämeen-Anttilan ja Husseinin kanssa monista asioista eri mieltä, arvostan heidän kykyään käydä sivistynyttä keskustelua. Vastakkaisia mielipiteitä kuunnellaan, toisten päälle ei puhuta ja ennen kaikkea keskustelutilaisuutta ei käytetä oman julkisuusspektaakkelin manifestoimiseen.

Saapuessani Kallion kirkon sivuholviin minut otti vastaan pirteän iloinen ja selkeästi alkoholilta tuoksahtava Sadinmaa hänestä dokumenttielokuvaa tekevän kuvausryhmän ympäröimänä. Allekirjoitettavakseni annettiin paperi, jossa suostun siihen, että minusta kuvattua ja nauhoitettua materiaalia voitaisiin myöhemmin käyttää elokuvassa. Tämä on elokuvia tehdessä verraten yleistä, joten suostuin. Tällä välin paikalle saapunut Husu Hussein suhtautui koko hankkeeseen huomattavasti skeptisemmin ja ilmoitti allekirjoittavansa suostumuksen vasta nähtyään valmiin materiaalin.

Sadinmaa kutsui meidät ja paikalle kerääntyneet parikymmentä kuulijaa kirkkosalin puolelle avaustaan varten. Aluksi hän ilmoitti Suomen kirkoissa yleisesti esillä pidetyn C.G.E. Mannerheimin päiväkäskyn nro 60 (Suomen äideille!) edustavan aikaa, jolloin Suomi yhdessä Natsi-Saksan kanssa hyökkäsi Neuvostoliittoon. Sadinmaa halusi nyt julkaista uuden, itse kirjoittamansa päiväkäskyn. Tässä manifestissaan hän monisanaisesti kiitti Suomen äitejä heidän luovuttaessaan poikansa kapitalismin uhreiksi ja ilmoitti myöntäneensä heille siitä hyvästä vapaudenristin. Totesin kuuluvaan ääneen: ”Uskomatonta roskaa!”

En ole varma kannattiko Sadinmaa tosissaan ns. päiväkäskyään vai halusiko hän provosoida keskustelua. Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä.

Kannatan Sadinmaan vapautta sanoa mitä hän haluaa, vaikka hän loukkaisi niitä asioita, jotka ovat monille suomalaisille erittäin tärkeitä. Sananvapaus on yhteiskuntamme tärkeimpiä arvoja. Samalla kuitenkin keskustelijoilla on oikeus olla osallistumatta tällaiseen näytelmään. Jos joku tekee itsestään tyhmyyksissään pellen, on muilla täysi oikeus sanoa pelleilylle “ei”.

Sadinmaan alkaessa kiinnittää ’päiväkäskyään’ Mannerheimin päiväkäskyn päälle poistuin kirkkosalista yhdessä Husun kanssa. Emme halunneet jäädä seuraamaan, ja vielä vähemmän osallistumaan, moiseen ilveilyyn. Pahoittelin osaltani sivusaliin palanneelle kuulijakunnalle heidän joutumistaan tällaisen narsistis-egoistisen farssin todistajiksi. Pyysin allekirjoittamani sopimuksen takaisin ja poistuin.

Kirkon tilojen käyttö oman kampanjansa ajamiseen on toki valitettavaa, mutta vielä ikävämpää on Sadinmaan tapa valjastaa vakavalla mielellä paikalle saapuneet keskustelijat ja yleisö oman egonsa pönkittämiseen. Toivottavasti Kallion seurakunta noudattaa tarkkaa harkintaa myöntäessään jatkossa lupia vakavasti otettavien ja kiihkottomien paneelikeskustelujen, tai niiden irvikuvien, järjestämiseen kauniissa tiloissaan.

Sananvapaus, joka siis koskee täysimääräisesti myös Sadinmaata, on vapaan yhteiskunnan kulmakivi. Siitä ei pidä tinkiä piiruakaan. Mutta pyrittäessä rakentamaan kestävää taloa tuolle kulmakivelle, on eilisen näytelmän kaltaiset pelleilyt syytä jättää omaan arvoonsa.

Atte Kaleva

www.attekaleva.fi
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (51 kommenttia)

Sampo Lindgren

Ihme että kirkkoja saa käyttää tällaiseen pelleilyyn.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Kallion kirkon pohjanoteeraus nähtiin silloin kun Tarja Halonen oli siellä pitämässä jotain saarnaustilaisuutta.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Tämä Jalovaarahan siellä on aikoinaan paljonkin rahastanut.Halosesta en tiedä miten uskovainen se on,mutta ootkos koskaan tullut ajatelleeksi,että ns.kristillisen saarnan saa pidetyksi mainitsematta jumalaa tai mitään uskontoon liittyvää edes rivien väleissäkään ja silti sopii vaikka kirkossa pidettäväksi..en tietysti tiedä sitäkään millaisen saarnan Halonen on pitänyt.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Tämä Jalovaarahan siellä on aikoinaan kai paljonkin rahastanut.Halosesta en tiedä miten uskovainen se on,mutta ootkos koskaan tullut ajatelleeksi,että ns.kristillisen saarnan saa pidetyksi mainitsematta jumalaa tai mitään uskontoon liittyvää edes rivien väleissäkään ja silti sopii vaikka kirkossa pidettäväksi..en tietysti tiedä sitäkään millaisen saarnan Halonen on pitänyt.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Olen aina ihmetellyt miksi tuo Mannerheimin päiväkäskyn pitää olla kirkkojen seinillä.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Olen useinkin sanonut,että pidän ihmisistä,jotka omalla nimellään ja kuvallaan tuhrivat housunsa julkisesti..sanalle tuhria on toinenkin ilmaisu,jota en nyt viitsi tässä suoraan käyttää.
Kysyn vaan mistä näitä pellejä riittää..ikävää on se,että nää tuhrijat likaa niittenkin housuja,jotka seisovat kenties samoissa riveissä,mutta ovat siitä huolimatta kunnon järki-ihmisiä.Tässäkin tapauksessa ajattelen niin kirkollisia rivejä,kuin vasemmistoliittolaisia.Sadinmaan kaltaisia kansanedustajihan tämä maa juuri " tarvitseekin ".

Käyttäjän kaisadinmaa1 kuva
Kai Sadinmaa

Meillä oli oikein hyvä keskustelu. Paikalle jäi panelisteista piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen ja yleisö jotka osallistuivat aktiivisesti keskusteluun. Komulaisen mielestä tilaisuus oli erinomainen. Sanoi tulevansa mielellään uudelleen vastaavaan. Päiväkäskyperformanssi toimi hyvänä ja sytyttävänä alustuksena aiheeseen Uskonto, politiikka, jumalanpilkka. Harmi, että Atte Kaleva ja Husu lähtivät pois. Olisin mielelläni kuullut heidän ajatuksiaan.

Pertti Väänänen

Eikös se oma kehu tapaa haista?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Sadinmaa, et varmaankaan tiennyt että nauttimasi ykkösolutkin antaa viinan hajun.Tosin raamatulliseen aikaan ei ollut olutta.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Oli kyllä. Nimenomaan samoilla seuduilla se luultavasti ensimmäisenä keksittiin. Ensimmäinen kirjallinen maininta siitä löytyy Mesopotamiasta 1700 eaa.

Lisäys
Ja tunnetaan itseasiassa Raamatussakin, Sananlaskujen kirjasta:

"Olut sopii onnettomalle,
viini sille, jonka mieli on katkera"

Kyseessä voi tietysti olla käännöskukkanen, mutta olut on yhtä vanha keksintö kuin maanviljely ja saattaa olla syy yhteiskunnan kehittymiseen kun olutta himoava ihminen on joutunut jäämään aloilleen aineksia kasvattaakseen.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Olitkos maistissa? Touhu vaikuttaa sellaiselta. Missään tapauksessa ei ole kirkoon sopivaa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Alkoholilta haiskahtava pappeja on aina ollut. Sen sijaan hekin ovat sentään enimmäkseen tienneet, kenen asialla pappi palvelustaan suorittaa 'paimenena'.
Poistuminen lienee ollut paras mahdollinen ratkaisu.

Käyttäjän KalleMaurola kuva
Kalle Maurola

Miksi Suomi tarvitsisi eduskuntaan virkaheittoa juoppopappia?
No onneksi ei tule menemään läpi.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kiitos kommentistasi, Jari. Ehkä haluat jossain välissä myös lukea ylläolevan blogini, jossa nimenomaan esitän, että Sadinmaa saa puolestani kritisoida Mannerheimia ja kirkkoa minkä ennättää. Siihen hänellä on täysi oikeus ja kunnioitan hänen oikeuttaan. Olen hänen kanssaan täysin eri mieltä, mutta en lähtenyt tilaisuudesta pois sen takia. Lähdin pois, koska en halunnut halua osallistua hänen mauttomaan vaalipropagandaansa.

Käyttäjän JuhaniSkogberg kuva
Juhani Skogberg

Kaiken maailman populisteja sitä löytyykin.
Säälittävintä kuitenkin on, etä tuollaisillakin hölmöillä on omat seuraajansa.
Vaalien alla saa olla tarkkana, minkälaisiin tilaisuuksiin nokkansa lykkää.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Juhani, olet oikeassa. Tarkkuutta pitää (ja olisi näköjään pitänyt) olla.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Historiamme aikana papistomme on kantanut säälittä veroa mm. torppareiltaan ja käytännössä vero suoritettiin paitsi taksvärkkityönä niin myös usein paloviinana.

Parhaimmat saarnat lieneekin entisaikoina pidetty jumalattomassa krapulassa, jolloin papit ovat henkilökohtaisen tunnetilansa avulla onnistuneet loihtimaan esiin helvetin kauhut erinomaisen elävinä.

Jokainen perinteitä kunnioittava pappi on kunniaksi valtiokirkollemme.

P.S. Mannerheim kuului virallisesti ev.-lut.kirkkoon , mutta osallistui myös ortodoksikirkon jumalanpalveluksiin Helsingissä asuessaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Papeilla oli yksinoikeus oluenpanoon ja viinanvalmistamiseen ja myyntiin kymmenysten ja pappilan torppareiden työpäivien lisäksi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vuona 1866 lopetettiin rahvaan kotipoltto-oikeus ja veronmaksu papeille paloviinana loppui siihen.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Tämäntyyppiset "kerronpa nyt mitä tapahtui"-blogit ovat hankalia kommentoitavia, kun ei ollut itse paikalla. Täytyy kuitenkin tehdä kaksi huomiota. Keskustelun aihe on tainnut joka tapauksessa osua ja upota Atte Kalevaan, ja oli sääli ettei hän jäänyt keskustelemaan reaktionsa pohjalta, nimenomaan sen pohjalta.

Toiseksi huomaa kommenttiosiostakin, ettei Kallion kirkkoa tunneta. Kallion kirkko on Kallion näköinen, se ei ole ihan tavisten kirkko. Ja sellaisena sen tulee aina pysyäkin.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kyllä Kallion kirkko on ihan tuttu ja tavisten kirkko. Asuin sen edessä 13 vuotta ja samaan seurakuntaan kuului joskus yksi punatukkainen - sittemmin ex-presidenttikin: sanoi olevansa työväenluokkainen.

Kallion srk:n papeista osa opetti uskontoa lähiseudun kouluissa, mm. Kallion YK:ssa, (ilmaisulukio) ja urkuri oli monivuotinen musiikinopettaja.

Tuollaiseen vaali-alennustilaan kirkkoa ei kuitenkaan siihen aikaan vielä annettu vajota.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kiitos kommenteista, Petra. Allekirjoitan huomioittesi perusteella täysin kommenttisi kommentoinnin hankaluudesta, et tosiaan tainnut olla paikalla.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kallion seurakunnan kirkkoherra Teemu Laajasalo on toiminut hyvin suoraselkäisesti ja välittänyt minulle seuraavan vastineen:

18.3. klo 19 tapahtuneen johdosta
19.03.2015 20:00
Kirkkoherran vastine

Kallion kirkon Kappelisalissa järjestettiin keskiviikkona 18.3. klo 19 keskustelutilaisuus "Uskonto, politiikka ja jumalanpilkka". Tilaisuuden järjesti Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokas (sit) Kai Sadinmaan tukiryhmä. Kallion seurakunta on päättänyt, että vaalien alla kirkon tiloissa voidaan järjestää yhteiskuntapoliittisia keskustelutilaisuuksia, jos kirkossa on tilaa, tilaisuus sopii kirkkoon, järjestäjä mainitaan selkeästi ja tiloja jaetaan tasapuolisesti.

Sadinmaalle on annettu lupa nimenomaisesti keskustelutilaisuuden pitämiseen. Olin erikseen varmistanut Sadinmaalta, että kyseessä on puhetilaisuus eikä performanssi ja saanut vakuutuksen asiasta. Paikalla olleiden ihmisten mukaan keskustelutilaisuuden aluksi on järjestetty näytösluonteinen performanssi, missä on kävelty kirkkosaliin peittämään Mannerheimin päiväkäsky omalla uudella Sadinmaan päiväkäskyllä.

Tällaiseen performanssiin ei ole annettu lupaa ja pidän tempausta paheksuttavana paitsi tilavarauksen harhaanjohtamisen myös tilaisuuden sisällön vuoksi. Pahoittelen sitä, että kuulijat ja muut keskustelijat ovat joutuneet seuraamaan poliittista mainospropagandaa taidespektaakkeliin verhottuna. En halua osallistua yksittäiseen mainoskampanjaan ja siksi päätän omalta osaltani aiheen käsittelyn tähän.

Teemu Laajasalo

Kallion seurakunnan kirkkoherra

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Siis - tota noi - Mä oon itse hel--arin vasemmalla, mutta kyllä mä kunnioitan ihmisten uskomuksia - ei noin saa käyttäytyä.
Isoisäni oli punaisten vankileirillä, opetusisäni kuoli muutama vuosi sitten ja olen varma ettei kumpikaan olisi hyväksynyt moista. Lisättäköön ettei kumpikaan rakastunut M-heimiä ja minullakin oli aikoinaan vaikeuksia kun "jouduin" tekemään työtä hänen nimissään.
Mutta ei minulle ole koskaan tullut mieleenkään häpäistä toisten uskomuksia!
Siinä olisin hävinnyt jo lähtöviivalla.

Tämän Puheenvuoron säännöt estää minua sanomasta enempää, mutta sanon tämän: HÄPEÄ!!

Muille: Olen monesta kielestä yrittänyt löytää vastinetta sanalle, hyvälle suomenkieliselle sanalle "myötähäpeä", mutten ole löytänyt. En uskonut, että se tulee jonkun sukunimestä.
Quisling merkitsee minulle jotain, (mistä olen täällä usein keuhkonut), ja nyt sain toisen synonyymin - kauan etsimälleni...

Henry

Käyttäjän kaisadinmaa1 kuva
Kai Sadinmaa

Atte Kaleva sortuu tekstissään törkeään loanheittoon. Tässä voi olla lähellä syyte kunnianloukkauksesta. Jos Kaleva reagoi näin voimakkaasti ja toimii näin halpamaisella tavalla niin suosittelen vakavasti sen miettimistä olisiko hänen syytä luopua ehdokkuudestaan. Se voisi olla parasta sekä hänelle itselleen että muille.

Käyttäjän JuhaniVinberg kuva
Juhani Vinberg

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Performanssi on provokaatio, ei keskustelua.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

FB-eventin kuvauksen ensimmäiseen kysymykseen siis saatin vastaus ainakin sinun osaltasi?

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kai, eiköhän ole nyt parasta, että lopetetaan tämä sinun narsistis-egoistinen pelleilyperformanssisi tähän ja keskityt vaalikampanjasi edistämiseen jollakin muulla tavalla. En haluaisi enää vatvoa tätä valitettavaa tapahtumaa kanssasi. Minun mielestäni on oikein hyvä, että olet ehdokkaana. Ehkei se ole hyväksi Vasemmistoliitolle, mutta ainakin se on hyvä meille muille. Toivotan sinulle kaikkea hyvää!

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Eipä olekaan mikään huono ajatus käsitellä asia oikeudessa, mutta ei kunnianloukkauksena vaan aivan eri nimikkeellä. Teko näyttäisi täyttävän uskonrauhan rikkomisen tunnusmerkit paljon selvemmin kuin taannoinen Jussi Halla-ahon blogi.

Pertti Väänänen

Pappi uskonrauhan rikkojana olisi sentään jotain uutta!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Varmaan olisi paikallaan teille molemmille luopua ehdokkuudesta, mutta se juna meni jo, jää vain huulen pärinäksi kuten se "kunnianloukkaushaastekin".

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Amerikkalaistyyppinen vastaehdokkaiden mollaaminen julkisesti on siis nyt aloitettu Suomessakin.

Käyttäjän tapiokoivisto kuva
Markku Koivisto

Attehan (kok), täällä tekee vaalityötään. Se hänelle sallittakoon. Kirkkoherra on tietenkin saanut paimenkirjeen ylhäältä. Hyi, hyi. Ei kirkossa saa totuuksia puhua.

Vesa Nuorva

Atte Kalevan Kai Sadinmaasta käyttämä ilmaus "ns. radikaalipappi" on osuva. Sodan jälkeisen ajan radikaalipappeina pidettiin Asevelipapit -järjestön perustaneita pappeja, jotka sotarintamalla rivimiesten joukossa olivat havainneet, kuinka kauas kirkko on etääntynyt tavallisten suomalaisten arjesta. Asevelipapit antoivat kirkolle käskyn (Sadinmaakin on kirjoittanut käskyjä kirkolle) "Älä aja raiteissa". Heihin kuuluivat mm. Mikkelin ja Helsingin piispana sekä arkkipiispana toiminut Martti Simojoki, kirkon perheneuvontatyön aloittanut Matti Joensuu ja kirkon nuorisotyönohjaajakoulutuksen pioneeri Simo Palosuo. Heidän työnsä elää yhä kirkossamme. Saa nähdä, minkä arvokkaan perinnön "ns. radikaalipappi" Sadinmaa kirkollemme jättää.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kiitos kommentistasi, Vesa. Ainakin minun arjestani kyllä Sadinmaa julistuksineen on huomattavasti kauempana kuin ev.lut. kirkko.

Marja Nivala

Uskonrauhan rikkominen?? Mihin te uskotte, Mannerheimiinko? Vastaavasti voisi sanoa: MINUN uskonrauhaani loukkaa se, että Mannerheimin päiväkäskyn sallitaan tahria MINUN uskomukseni siitä mikä on kirkon tehtävä, mitä jumala on ja ennen kaikkea mitä on oikeudenmukaisuus. Kalevan blogin sisältö pullistelee tekopyhyyttä. Mitä yhteistä on kirkolla ja Mannerheimilla, sodalla ja kirkolla, Jeesuksen sanoilla ja Mannerheimilla? Kirkon sietää miettiä kenen lauluja se laulaa. Sadinmaan performanssi ei ollut ilveilyä vaan vakavaan asiaan, eriarvoistumiseen puuttumista, sen näkyväksi ja todeksi tekemistä. Minäpä luulen, että Kaleva ja kumppanit pelkäävät tätä totuuden puhujaa.

Käyttäjän TapioUkkola kuva
Tapio Ukkola

Hyvä, Atte, suoraselkäisestä toiminnastasi. Hyvä kun jaat tällaisen törkeyden verekseltään.

Sadinmaan kannattaisi mennä häpeämään tekojaan, mutta tämä lienee ylivoimaista!

Käyttäjän kaisadinmaa1 kuva
Kai Sadinmaa

Atte Kaleva. Tiedätkö muuten miksi Jaakko Hämeen-Anttila perui tulonsa keskusteluun? Sinun takiasi. Heti kun hän kuuli, että sinut on pyydetty mukaan, hän perui tulonsa. Mieti sitä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Olisin kyllä uskonut, että Jaakko Hämeen-Anttilassa siviilinä, olisi ollut miestä tulla edes paikalle ja puolustaa omia näkökantojaan.

Vellihousuja löytyy joka ruodusta.

Käyttäjän haavistoviljami kuva
Viljami Haavisto

Kirjoituksessaan Atte Kaleva selvitti hyvin epäämääräistä tilaisuutta johon oli osallistunut, itse olen kuullut muualtakin kyseisestä tapahtumasta. Surullista. Nyt alat heitellä miksi Hämeen-Anttila perui tulonsa paikalle...Mitä jos keskittyisit omaan toimintaasi, etkä kerro Hämeen-Anttilan "todellisia" syitä tapahtumaan osallistumatta jättämiselle. Surullista.

Atte Kaleva kaikki tsemppi sinulle vaalikampanjaan, itse tuen ajatuksiasi ja kuten kerroin myös tästä tapahtumasta olen kuullut samanlaisia kokemuksia. Arvostan ammattitaitoasi ja suorasanaista puhettasi. Vielä kerran onnea kampanjaan!

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kiitos kommenteistasi ja tsempistä, Viljami.

Käyttäjän kaisadinmaa1 kuva
Kai Sadinmaa

Uskoin kyllä, että mun alustukseni kirkossa eli päiväkäskyperformanssini voisi olla hyvä sytyke keskustelulle. Sehän iski mitä suurimmassa määrin ytimeen, illan teemoihin: uskonto, politiikka, jumalanpilkka. Siitä olisi ollut hyvä jatkaa, mutta Kaleva ja Husu valitsivat helpoimman tien eli pakenemisen. Olisin kyllä uskonut, että Kalevassa sotilaana, olisi ollut miestä jäädä paikalle ja puolustaa omia näkökantojaan.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva

Kai, koitahan jo rauhoittua, ota vaikka huikka olutta. Performanssisi on nyt ohi ja Kallion seurakunta on sanoutunut siitä selväsanaisesti irti, joten voisit lopettaa tämän valitettavan asian tiimoilta äksyilemisen.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Miksi kirjoitit tämän blogin? Harvoin näkee kansanedustajaehdokkaalta tällaista kuranheittoa. Ei näytä hyvältä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Miksi ei olisi pitänyt tai saanut kirjoittaa näin epätavallisesta tapahtumasta omituisine piirteineen kirkkoon järjestetyssä julkisessa tilaisuudessa? Mikä siinä on kuranheittoa, jos kertoo tapahtumien kulun, vai kiistätkö sen olleen blogin kuvauksen mukainen?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #49

Kallion kirkko on astetta rohkeampi, ja tuo tapahtumakutsu tuntuu istuvan oikein hyvin siihen. En ollut paikalla, mutta kutsun mukaan aihehan on varsin mielenkiintoinen. Se, että yhden esineen vaihtaminen Kirkon tilassa näytösluonteisesti herättää tuollaista kiukkua, on jo riittävän suuri kysymys ja oikeutus keskustelulle.

Lähinnä en ymmärtänyt näitä lapsellisia vihjailuja egosentrisyydestä tai alkoholille haisemisesta. Olin kuvitellut aiemmin Kalevan olevan ns. sillanrakentajatyyppiä. Mutta tämä kirjoitus sopisi paremmin Seiskaan.

Käyttäjän attekaleva kuva
Atte Kaleva Vastaus kommenttiin #51

Petra, mitä lapsellista tai vihjailevaa on siinä, että kirjoitin Sadinmaan tuoksahtaneen alkoholilta? Tai että minun mielestäni kyseessä oli narsistis-egoistinen farssi? En tarkoittanut näitä vihjailuksi, vaan suoriksi toteamuksiksi.

Sadinmaa oli kirkkoherran toimittaman vastineen mukaan nimenomaan luvannut hänelle suoraan kysyttäessä, ettei aio esittää performanssia, vaan että kyseessä on puhtaasti keskustelutilaisuus. Samassa vastineessa kirkkoherra piti Sadinmaan toimintaa valitettavana. En oikein ymmärrä väitettäsi siitä, että Sadinmaan 'päiväkäsky' istuisi hyvin Kallion astetta rohkeampaan imagoon. Ainakin kirkkoherra vaikuttaisi olevan jyrkästi eri mieltä kanssasi. Mutta saat toki tuoda oman mielipiteesi esiin.

Minäkin olen asunut Kallion kirkon naapurissa, mutta en koe sitä laillasi elitistisenä, vaan nimen omaan meille tavallisille suomalaisille tarkoitettuna. Tämä ilmenee siinä, ettei Kallion seurakunnassa (edelleenkään) kumarreta pieniä marginaaliryhmiä, vaan toimitaan suoraselkäisesti kaikkien seurakuntalaisten parhaaksi.

Käyttäjän kaisadinmaa1 kuva
Kai Sadinmaa

Atte, olet oikeassa. Ei tätä kannata jatkaa. Olisin mielelläni keskustellut kanssasi uskonnosta, politiikasta, jumalanpilkasta ja päiväkäskystä, mutta ehkä toisella kertaa. Kaikkea hyvää vaalikampanjaasi.

Käyttäjän KimmoRinta-Pollari kuva
Kimmo Rinta-Pollari

Vasemmiston provoagentit asialla. Politiikka ei oikein kuulu kirkkoihin

Käyttäjän SamiEtellahti kuva
Sami Etelälahti

Kallio ei ole tavisten kirkko? Mitäs tällä oikein tarkoitetaan?

Toimituksen poiminnat